fotelik dla dziecka

Zanim zaczniemy rozważania na temat modeli fotelików dostępnych na rynku, odpowiedzmy sobie na pytanie po co jest on dziecku potrzebny. W momencie zderzenia, maluch, który podróżuje na kolanach lub w ramionach, znajdzie się w wielkim niebezpieczeństwie, mianowicie nie będziemy w stanie go utrzymać. Wówczas z ogromną siłą uderzy w deskę rozdzielczą lub szybę, co może skończyć się tragicznie.

Fotelik jest częścią systemu bezpieczeństwa biernego w aucie. Ogranicza ruchy dziecka, amortyzuje i redukuje urazy. Wszystko to dzięki jego konstrukcji i pasom bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę fakt, jak wielką rolę pełni fotelik samochodowy jego wybór nie jest łatwy. Rodzice niejednokrotnie spędzają godziny przeglądając internet, czytając opinie czy sprawdzając punkty w testach zderzeniowych, tzw.crash testach.

I nie ma w tym nic dziwnego. Wybierając fotelik dla dziecka decydujemy o jego bezpieczeństwie w podróży. Wybrany model będziemy używać od kilku miesięcy, do nawet kilkunastu lat. W internecie możemy znaleźć wiele rankingów, recenzji blogerów czy opinii zwykłych użytkowników. Ale jak się w tym wszystkim odnaleźć? Jak zdecydować, który fotelik będzie dla naszego dziecka najlepszy?

Przede wszystkim foteliki dziecięce dzielimy na kategorie FWF i RWF

Co się kryje pod tymi skrótami? FWF są to po prostu foteliki skierowane przodem do kierunku jazdy, RWF tyłem. Możemy także spotkać modele o specyfikacji RWF/FWF. Określa ona foteliki, które mogą być użytkowane zarówno przodem jak i tyłem. Najbezpieczniejsze dla dziecka są foteliki z kategorii RWF. W przypadku kolizji, polegającej na uderzeniu samochodem w przeszkodę, całe plecy dziecka absorbują siłę uderzenia, a szyja, znacznie bardziej podatna na uszkodzenia, zostaje ochroniona. Dziecko może podróżować tyłem do ok. 18 kg.

Po tym czasie powinno się przesiąść do fotelika skierowanego przodem. Możemy także zauważyć znaczną różnicę w cenie między tymi dwoma kategoriami. Fotelik FWF możemy kupić już za dwieście, trzysta złotych. W przypadku RWF ceny zaczynają się od tysiąca złotych wzwyż. Dużo zależy też od budżetu rodziców. To on tak naprawdę określa, na jaki model powinniśmy się zdecydować. Następnie omówimy kategorie wagowe. Fotelik powinien być dopasowany do wagi dziecka oraz do jego wieku.

dziecko w aucie

Wyróżniamy 5 głównych grup wagowych:
1. grupa 0 – dla niemowląt do 10 kg
2. grupa 0+ – dla niemowląt do 13 kg
3. grupa 1 – dla niemowląt o wadze od 9 do 18 kg
4. grupa 2 – dla dzieci od 15 do 25 kg
5. grupa 3 – dla dzieci od 22 do 36 kg

Na rynku możemy spotkać także modele 0-18 kg, 0-25 kg, 9-25 kg, 9-36 kg lub 15-36 kg. Wybór jest naprawdę spory. Najlepiej jest najpierw zważyć dziecko, i wtedy zacząć szukać odpowiedniego fotelika. Kolejną istotną kwestią przy kupnie jest model naszego auta. Nie każdy fotelik samochodowy można stabilnie zamontować w danym modelu pojazdu.

Najlepiej wspólnie ze sprzedawcą, na próbę, spróbować umieścić w aucie kilka modeli. Po zakupie w ciemno, może się okazać, że pasy są za krótkie lub brakuje miejsca na siedzeniu. Fotelik, jaki kupujemy dla naszej pociechy musi także homologację ECE, czyli europejski certyfikat bezpieczeństwa, oznaczony numerem ECE R44.

Mówi nam on o zgodności wyrobu z wymaganiami technicznymi, prawnie określonymi w Europie. Jak zostało wspomniane na początku, bardzo ważnym aspektem przy kupnie są testy zderzeniowe. Przeprowadzają je niezależne organizacje konsumenckie, takie jak ADAC, ANWB czy OEAMTC. Przede wszystkim sprawdzają one poziom bezpieczeństwa danego modelu. Fotelik spełniający najwyższe normy dostaje pięć gwiazdek. Najsłabsze dostają tylko jedną. Producenci, których fotelik dobrze wypadł w crash testach chętnie się tym chwalą.

dziecko w foteliku

Takie testy przeprowadzane są co roku

Dzięki temu, producenci mają szansę poprawić jakość ich wyrobu na następny okres testów. Ich wyniki można znaleźć na stronach internetowych, np.www.fotelik.info. W przypadku nowszych samochodów istnieje możliwość zamocowania fotelików za pomocą systemu ISOFIX. Tworzą go sztywne uchwyty, zamontowane na stałe w aucie, pomiędzy siedzeniem a oparciem, oraz zaczepy znajdujące się na foteliku.

Mocuje się go zatrzaskując uchwyty. Można także kupić wersję z bazą. System ten jest dość drogi. Często musimy zapłacić za niego tyle samo co za fotelik, lub nawet więcej. Jego główną zaletą jest fakt, że siedzisko jest dużo bardziej stabilne niż to, montowane za pomocą pasów bezpieczeństwa. Chcąc zainwestować w ISOFIX należy pamiętać, że system ten spełni swoją rolę tylko wtedy, gdy jest zamontowany z fotelikiem wysokiej jakości. Przede wszystkim, przed zakupem powinniśmy określić swój budżet oraz oczekiwania wobec fotelika i dopiero wtedy zacząć szukać odpowiedniego modelu.

[Głosów:1    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here