Rozwijanie wyobraźni u młodszych i starszych dzieci, w dużej mierze jest zadaniem zarówno rodziców, jak i nauczycieli. To od nich zależy, przynajmniej w początkowej fazie rozwoju, pokierowanie dzieckiem. Wśród wielu znanych form pobudzania dziecięcego umysłu, niektóre z nich wydają się wyjątkowo skuteczne i to zapewne dlatego, tak wiele osób, także z branży edukacyjnej, z nich korzysta.

Wspieranie dziecka w dążeniu do wyznaczonego celu powinno mieć miejsce już we wczesnym dzieciństwie. Nawet prawidłowe ukończenie zadania matematycznego powinno spotkać się z aprobatą ze strony rodziców, czy nauczycieli. Coraz więcej szkół inwestuje we wszelkiego rodzaju pomoce naukowe, które mają za zadanie wspierać najmłodszych, a także rozwijać te obszary mózgu, które pozostają nieaktywne podczas zwykłej lekcji, na której się z nich nie korzysta. Najbardziej popularną formą wspierania aktywności zarówno wśród najmłodszych, jak i wśród nastolatków są karty pracy. Uzupełniając je, ma się możliwość sprawdzić swoją wiedzę w danej dziedzinie.

Karty te są dostosowane do wieku osób rozwiązujących. Tak więc inne będą dla dzieci w wieku przedszkolnym, a jeszcze inne dla uczniów, którzy uczęszczają do szkoły średniej. Są zróżnicowane pod względem treści i zawartych w nich zadań. Dla najmłodszych dzieci, a także tych w wieku wczesnoszkolnym najlepsze są rebusy dla dzieci. Pobudzają one do działania te obszary mózgu, które są odpowiedzialne za tak zwane logiczne myślenie. Dziecko podczas rozwiązywania danej zagadki musi się naprawdę skupić, co niejednokrotnie może być trudne, jeśli w klasie panuje hałas i harmider. Najlepiej więc rozwiązywać takie zagadki w domu, chociaż nie jest to teoria popierana przez większość ludzi. A to dlatego, że dziecko powinno potrafić skupić swoje myśli w każdych okolicznościach, nie tylko w tych wybitnie sprzyjających. trzeba przyznać, że takie rozumowanie zawiera w sobie sporo prawdy.

Inną bardzo popularną metodą rozwijania funkcji poznawczych są oczywiście wszelkiego rodzaju układanki, z których mogą korzystać dzieci w różnym wieku. Niektóre klasy szkolne są wyposażone w różne materiały dydaktyczne, z których dzieci mogą korzystać nie tylko w trakcie trwania lekcji, ale również na przerwach. Jest to bardzo przemyślana decyzja ze strony nauczycieli, bo dając dzieciom zajęcie w trakcie przerw, są oni pewni, że najmłodsi spędzają czas w sposób konstruktywny i nie marnują go, biegając po korytarzach. Jest to oczywiście także bardziej bezpieczne, a nauczyciele mają wówczas zdecydowanie mniej pracy. Również w takich sytuacjach o wiele trudniej o jakikolwiek wypadek, o który w szkole wbrew pozorom, wcale nie jest trudno.

Niektóre szkoły inwestują także w książki dla dzieci, które można zabierać ze sobą do domu. Zawierają one mnóstwo zagadek, krzyżówek i innych zadań, które rozwijają zdolności manualne i myślowe danego dziecka. Jest to podręcznik okazały i z reguły rozwiązanie wszystkich zagadek zajmuje dziecku cały rok szkolny. Pod koniec roku nauczyciel zbiera wszystkie podręczniki i na ich podstawie ocenia postępy danego dziecka, które niejednokrotnie są naprawdę zdumiewające. Warto przy tym zaznaczyć, że najmłodsi powinni rozwiązywać tego typu zadania całkowicie samodzielnie, bo w przeciwnym razie nie ma się możliwości obiektywnie ocenić postępów danego dziecka. Niektórzy rodzice uważają, że rozwiązując zadania za swoje dzieci, wyświadczają im tym przysługę. Jest to mylne myślenie i im wcześniej się zrozumie tę prostą prawdę, tym lepiej. Każde dziecko powinno rozwiązywać poszczególne zadania samodzielnie, zwłaszcza wtedy, gdy są one dostosowane do ich umiejętności i poziomu.

Nauczyciele znają swoich uczniów i wiedzą, kiedy dziecko rozwiązało dany test samodzielnie, a kiedy z pomocą kolegi, czy rodziców. Takie działanie nie prowadzi do niczego dobrego, a już na pewno nie pomaga dziecku w zrozumieniu treści danego zadania. Warto wytłumaczyć, o co chodzi, ale pozostawić dziecku wolne pole do popisu. Nawet błędne rozwiązanie danego zadania czegoś uczy. Nie bez powodu mówi się, że człowiek uczy się właśnie na błędach. Nie inaczej jest w powyższym przypadku.

Warto rozwijać wyobraźnię zarówno wśród najmłodszych dzieci, czyli takich, które chodzą do przedszkola, jak i szkoły podstawowej, a także wśród nastolatków, którzy uczęszczają do szkół średnich. Ponadto warto podsuwać im zadania i zagadki, które rozwijają zdolność racjonalnego myślenia i powodują, że zaczyna się inaczej postrzegać poszczególne sytuacje. Są to cenne umiejętności.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here